vrijdag 23 mei 2014

LUCIE BROCK-BROIDO - Middeleeuws warme tijd





MIDDELEEUWS WARME TIJD

Voor het IJzeren Gordijn, voor de droeviger
Eeuw, die waarin ik geboren ben als
Een kleine Kosmonaut, kruipend door bomkraters
Met meneer White, de conciƫrge van school
Die kolen schepte terwijl ik in het prieel
Van mijn eigen wereldje zat, binnen was het zo warm.
Die ijstijd duurde niet lang, een paar honderd jaar maar
Ongeveer duizend jaar geleden. Dat was voordat knopen
En knoopsgaten als sluitingen beschouwd werden,
Voordat een rechter schoen weet had van een linker.
Het haar van mijn moeder was rossig, ergens waar
          Het zelfs kouder is dan het ooit weer zal zijn.
Alles wat ik ooit verlangde-
Een dartel springende Dalmatiƫr waargenomen in een sneeuwbui.



Uit: Stay, Illusion
Uitgave: Alfred A. Knopf, Borzoi Books, New York, 2013
Foto: nog niet bekend
Omslag: De Wilton Diptiek (detail), Anoniem werk uit de 14e eeuw
Many thanks to good old Ken Craig in Alabama







www.alberthagenaars.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten