zaterdag 31 december 2016

PAUL MULDOON - Duffy's Circus





DUFFY’S CIRCUS

Toen Duffy's Circus eenmaal z'n tent had opgezet
in het grote veld vlakbij de Moy,
had God Ierland net zo goed in de steek kunnen laten
en in een boom zijn geklommen. Dat zei m'n vader.

Er bestond niet zoiets als een vijfpotig kalf.
De God van de Schepping
was de God van de Liefde.
Zulke wijsheden strooide m'n pa graag rond.

Toch schuierden de olifanten met hun Alpenruggen
zich tegen elkaar. Ook maakte het niet uit
dat Wild Bill's Regendans jammerlijk mislukte.
Een of andere clown kieperde een emmer vol sterren

uit over het vak waar de grootste kakkerds zaten.
Ik was mijn vader in het gewoel kwijtgeraakt
en glipte aan de achterkant de tent uit. Nu hoorde ik
voor de eerste keer die langgerekte rauwe kreet.

Hij kwam ergens achter de kraal vandaan.
Een dwerg op stelten. En nog een andere.
Ik doolde langs trucks. Ik keek onder een dieplader
toe hoe een man een vrouw in tweeën zaagde.


Paul Muldoon – Uit: The Penguin Book of Irish Verse, 1981.



www.alberthagenaars.nl


Geen opmerkingen:

Een reactie posten